Odkazy

4.4. Babiš:

Každý se teď ptá, jak to bude s uvolňováním provozu škol, hlavně mateřských a základních. Právě čtu analýzy a scénáře našeho týmu Chytré karantény na základě zkušeností ze zemí, kde to ve školách údajně zvládli. Singapur, Tchaj-wan, Japonsko. Tento tým expertů v čele s profesorem Romanem Prymulou má hlavní slovo ve všech opatřeních a omezeních.

Máme dvě možnosti.

Buď čekat, až virus odejde, nebo zkusit uvolňovat školy podle příkladu zemí, kde to fungovalo. Přikládám obrázek, který vám tým Chytré karantény posílá.

Experti by určitě nechtěli otvírat všechny mateřské a základní školy najednou. Začali by pilotem bezpečného režimu v několika školách a pak by nastavili plán postupného otevírání tak, abychom mohli otevřít školy. V jedné z variant by to mohlo být v polovině května.

A uvažují o následujících podmínkách:

Děti by měly udržovat vzdálenost 1 metr, tak jako to je v Singapuru, Tchaj-wanu nebo Japonsku. Samozřejmě se to týká větších dětí, dá se to uchopit formou hry, kluci si rádi hrají na vojáky. U menších dětí by metrové odstupy nefungovaly, to je jasné. Proto se pro mateřské školy a nejnižší třídy 1. stupně uvažuje o rozdělení dětí do menších skupinek.

Tým Chytré karantény také zvažuje rozfázování začátků hodin a přestávek mezi jednotlivými třídami, aby žáci nastupovali do tříd a opouštěli je v různých časech. Samozřejmě pozastavení kroužků, exkurzí a výletů a omezení pohybu ve společných prostorách.

Zavést tato pravidla by podle některých názorů bylo to nejtěžší. Děti je musí vzít vážně. Ale já bych našim dětem věřil a věřím hlavně vám, jejich rodičům a našim učitelům. Děti jsou rozumné, situaci určitě vnímají a chápou. A když jim vy, rodiče a učitelé, vysvětlíte, že mají samy svůj díl odpovědnosti vůči rodičům a prarodičům, bude to fungovat. Úspěšné zvládnutí pandemie je na osobní odpovědnosti každého z nás.

Celý systém je nutné opravdu pečlivě připravit na naše podmínky. I jiné země se s tím potýkají nebo budou potýkat. Samozřejmostí jsou rozestupy při jídle, hlavně maximum hygieny a minimalizace přenosu, pokud je ve škole někdo nakažený. A pokud je, tak existuje scénář při jednom případu nákazy zavřít ročník, při dvou případech zavřít školu.

Ještě to shrnu. Klíčovým principem je maximum hygieny a minimalizace přenosu, pokud je ve škole někdo nakažen. Což by znamenalo:
- měření teploty u vstupu
- dezinfekce tříd
- dezinfekce rukou
- nošení roušek i během hodiny
- fyzicky oddělené sezení při jídle bez roušek

Jasně, nikde není napsané, že právě tato opatření přijmeme. K tomu je potřeba široké debaty ředitelů škol a učitelů. A pokud k tomu přistoupíme, tak chci znovu říct, že začneme pilotními projekty po dohodě se všemi zainteresovanými.

Toto je názor expertů Chytré karantény, který jsem si dovolil v malém detailu zveřejnit. Názor expertů, na které spoléhám.


2.4.2020 Babiš řekl, že by se školy měly začít otvírat postupně, nejprve školky a první stupeň základních škol. Podle něj k tomu bude třeba přijmout určitá ochranná opatření, například zajistit alespoň metrové rozestupy mezi žáky.

"Nevím, jestli pan premiér byl někdy ve škole v posledních letech. Já si to vůbec neumím představit," uvedl Černý. "Jestli mají děti ve škole sedět v metrových rozestupech a de facto si nehrát, nehýbat se a tak dále, tak ať se teda radši učí doma online, jak se to teď školy postupně učí," řekl.

Školy jsou kvůli šíření koronaviru zavřené od 11. března do odvolání. Na doporučení ministerstva školství pokračují ale ve výuce na dálku. Podle Černého to sice některé školy zpočátku moc neuměly, ale nyní se už zlepšují. "Tak mi připadá, než výuka ve škole s omezeními, tak to už výuka online by byla lepší," řekl.

Podle mluvčí ministerstva školství Anety Lednové záleží na tom, jak situaci vyhodnotí ministerstvo zdravotnictví (MZd). "Jakmile bude ze strany MZd upřesněn nejpravděpodobnější scénář vývoje epidemie, jsme připraveni konzultovat jednotlivé návrhy i jejich proveditelnost na školách," uvedla.

Černý dodal, že snahy o znovuotevření škol navzdory různým omezením budou mít zřejmě ekonomické důvody. Řada lidí nyní kvůli zavřeným školám musí být doma a nemůže pracovat.

Podle něj by byla potíž s chováním dětí i s prostorem ve školách. Například v Masarykově ZŠ v pražských Klánovicích, kde je ředitelem, mají největší třídy 60 metrů čtverečních. Ve třídách bývá i 30 dětí, které sedí v lavicích po dvou. Podle Černého by se kvůli metrovému rozestupu musely posadit na kraj. Další lavice by se pak musela posunout dál, a děti by tak zřejmě musely sedět na jednom místě po celý den, dodal.

Jako možná opatření zmínil premiér také rozfázování začátků vyučovacích hodin nebo kontrolu symptomů nákazy koronavirem. Zejména kontroly zdravotního stavu žáků by si Černý do jisté míry představit uměl. "Asi když to jde v jiných budovách, tak by to asi šlo i tady (ve škole)," řekl.

Rozfázování hodin by podle něj zřejmě znamenalo, že by se vypnulo zvonění a vyučování by začínalo různě, aby se děti nepotkávaly. Podle Černého by to z pohledu organizace školy byla ale "šílená pakárna". "Na druhém stupni, kde se střídají učitelé, si to neumím představit," řekl.

Babiš vyjádřil přesvědčení, že se žáci a studenti všech typů škol vrátí ke standardní výuce ještě před letními prázdninami. Konkrétní plán by podle něj vláda měla představit po Velikonocích.



Proč číst?

https://ona.idnes.cz/vyhody-cteni-knih-0mf-/zdravi.aspx?c=A171003_094348_zdravi_pet

zskostelec-drozdkova
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky